Franczyza to sposób zarabiania, który zyskuje coraz więcej popleczników wśród polskich przedsiębiorców. Biznesmeni często porzucają lub rezygnują z otwarcia własnej działalności, na rzecz istniejącego już przedsięwzięcia. Jednak dlaczego tak się dzieje? Czy taki układ rzeczywiście posiada tak wiele zalet? I czy posiada jakieś ukryte wady?

Czym jest franczyza?

W dzisiejszym artykule zdecydowaliśmy się poruszyć temat franczyzy w naszym kraju. Szerzy się ona w coraz większym stopniu, a więc postanowiliśmy sprawdzić czy franczyza pomysł na biznes jest przejawem geniuszu, pójściem na tzw. „łatwiznę” czy może ucieczką z tonącego statku. A może wszystko naraz? Zacznijmy najpierw od rzeczy najistotniejszej, czyli wytłumaczenia tego, czym jest franczyza. Najkrócej można stwierdzić, że jest to sposób na prowadzenie własnego biznesu, ale pod czyjąś marką. Decydując się na franczyzę jesteśmy zobowiązani podpisać bardzo szczegółową umowę określającą zasady współpracy między nami (franczyzobiorcą), a naszym partnerem biznesowym (franczyzodawcą). Od tego momentu nadane nam zostają obowiązki związane z zarządzaniem franczyzą, prawo do marki, a także wiedzy na temat utajnionych dokumentów firmy.

Najważniejszymi punktami, które powinna zawierać dobrze skonstruowana umowa franczyzowa dotyczą między innymi: czasu trwania umowy, praw oraz obowiązków stron, zabezpieczeń znaków towarowych i oznaczeń sieci, zabezpieczeń tajemnicy przedsiębiorstwa, kwestii dot. promocji i reklamy czy rozwiązania umowy. Oprócz zarobków, korzyściami dla franczyzobiorcy jest przede wszystkim pozyskanie doświadczenia w dziedzinie biznesu, oraz to, że nie musi niczego zaczynać od zera: najtrudniejsze elementy tj. pozyskanie klientów, czy wypromowanie marki zostały już osiągnięte.

Wyposażenie lokalu w produkty leży w gestii franczyzobiorcy, jednak i tak uważa się, że franczyza z niskim wkładem własnym jest wręcz idealna dla młodych przedsiębiorców. Firmy franczyzowe to również zyski dla franczyzodawcy: otrzymuje on określoną sumę od franczyzobiorcy, a jego marka ma dostęp do szerszej rzeszy klientów zarówno w kraju, jak i zagranicą.

Współpraca życia?

Poznaliśmy już walory, którymi cechuje się dobra franczyza. Jednak równowaga zawsze musi zostać zachowana i jeżeli coś posiada zalety, koniecznością jest to, aby znalazły się jakieś wady. Zacznijmy od tego, jak własny biznes franczyza i problemy z nią odbierane są przez franczyzobiorcę. To co mogłoby się na pozór wydać plusem, czyli jasno określone obowiązki, reguły i cele, może na dłuższą metę okazać się bardzo męczące. Przedsiębiorca może odnieść wrażenie, że jego samodzielność jest tłamszona do tego stopnia, że właściwie nie ma on wpływu na żadną z decyzji odnośnie biznesu, jaki rzekomo prowadzi. Zazwyczaj kruczki te zawarte są już w umowie.

Dlatego też, nie należy poddawać się ekscytacji i na chłodno zapoznać się z wszystkimi dokumentami, najlepiej w towarzystwie prawnika, który w przypadku wątpliwości naprowadzi obie strony na drogę kompromisu. Również franczyzodawca zmaga się z nierównościami na swojej biznesowej drodze. Duża ilość franczyz to oczywiście zysk i promocja dla firmy, jednak i duża odpowiedzialność. Im więcej lokali z logo firmy tym większa potrzeba monitorowania uczciwości franczyzobiorców. O ile na terenie kraju czynności te są wykonalne, o tyle poza jego granicami stają się sporym utrudnieniem. Ucierpieć może zarówno budżet firmy, ale również jej dobre imię. Nie mówiąc już nazwisku i zdrowiu jej właściciela.

Podsumowanie

Franczyza różni się od tradycyjnego sposobu zarabiania na własnej firmie. Jest swego rodzaju biznesową symbiozą: kooperacja dwóch partnerów, którzy dążą do tych samych celów, i obaj są w pewien sposób zależni od siebie. Jednak we franczyzie możemy dopatrzeć się cech wspólnych dla innych biznesów: tu również o wielu sprawach decyduje szczęście, zaufanie do współpracowników i wiedza.

Kategorie: Biznes

Dodaj komentarz