Jakaż jest nasza duma, kiedy nasza pociecha po raz pierwszy uśmiechnie się, samodzielnie stanie na własnych nogach czy w końcu wypowie pierwsze słowo. Które z rodziców nie odczuło satysfakcji, że to właśnie „mama” (lub „tata”) jest na pierwszym miejscu? Jednak pierwsze słowo to dopiero początek. Otwarcie sezonu na niekończące się pytania i manifestacje, ale również dobry czas, aby zapoznać dziecko z literaturą.

Dziecięce książeczki

Ogromny wpływ na rozwój percepcji u dziecka mają rodzice. Dziecko pozostawione samo sobie i skazane na samodzielną naukę prawdopodobnie może mieć w przyszłości problemy z przyswajaniem wiedzy szkolnej. To, czym jest książka, i jakie wartości może za sobą nieść dziecko powinno wiedzieć już od pierwszych miesięcy życia. Książki w życiu dziecka odgrywają znaczącą rolę. Poczynając od pierwszych w życiu książeczek ilustrowanych (na samym początku czarno – białe, później kolorowe), które mają za zadanie poprawić zdolności wzrokowe dzieci, poprzez książeczki wyśpiewujące ulubione rymowanki (w ich przypadku często zawarte są również zagadki, np. „znajdź na obrazku…”) aż po książki bogate w treść, gdzie krótkie historyjki zawierają nie tylko elementy fabuły, ale i pouczające morały.

Na rynku dostępne są również książeczki o różnej fakturze, pomagające dziecku nie tylko poznawać przedmioty (osoby, zwierzęta bądź kształty) i treść, ale również różnorakie materiały. Dla młodszych dzieci sprawdzą się utwardzone kartonowe książeczki, dla starszych i bardziej odpowiedzialnych tradycyjnie wykonana książka dziecięca. Świetnym rozwiązaniem są również książeczki interaktywne, zaspokajające również inne bodźce (słuchowe, wzrokowe, dotykowe, myślowe) czy „kąpielowe”: wykonane z gumowego materiału, delikatnie napompowane powietrzem: idealne do kąpieli.

Jak uczyć, żeby nauczyć?

O tym, że książka jest skarbnicą wiedzy powinien wiedzieć każdy. Dziecko powinno uczyć się poprzez zabawę już w początkowych etapach życia. Udowodniono, że przyswajalność wiedzy u małego dziecka jest o wiele większa, niż u dzieci starszych, młodzieży, a nawet dorosłych. Dzieje się tak dlatego, że umysł brzdąca jest bardziej chłonny i podatny na odbiór bodźców i informacji niż mózg bardziej dojrzały. Wyciągając odpowiednie wnioski możemy stwierdzić, że im wcześniej rozpoczniemy edukować nasze dziecko, tym szybciej i łatwiej przyswoi wiedzę z innych dziedzin. Dobrym początkiem jest oczywiście nauka czytania.

Bez odpowiedniego wprowadzenia w świat treści, nie ma co liczyć na przyswajanie informacji poprzez tekst. Ważna jest nauka literek dla najmłodszych. Jednak nic nie może odbywać się pod presją. Dziecko nie może odczuć, że jest zmuszane do czegokolwiek, gdyż może je to trwale zniechęcić do wykonywanego zajęcia.

Najlepszym i najłatwiejszym wyjściem (zarówno dla dziecka, jak i rodzica) jest nauka czytania poprzez zabawę. Pierwszą z nich jest zabawa w alfabet. Zaopatrujemy się w odpowiednie materiały tj. kolorowe duże litery i obrazki przedstawiające np. zwierzęta, przedmioty, pojazdy, figury itp., nasze dziecko widząc wskazaną literę ma za zadanie wskazać np. przedmiot, którego nazwę dana litera rozpoczyna.

W ten sposób uczy się ono nie tylko alfabetu, ale rozpoznaje wskazywane przedmioty oraz poznaje ich znaczenie. Inną ciekawą zabawą są prezentacje: tabliczka, na której znajduje się jedno słowo i jeden obrazek. Pokazując dziecku kartonik wyraźnie wypowiadamy zapisane słowo (i tylko to), po czym przechodzimy do kolejnego obrazka. Pokazujemy dziecku 2-3 obrazki, ok. 2 razy dziennie ( chyba, że wyrazi ochotę na więcej). Dziecko kojarzy zapisane słowo z obrazkiem, widzi układ liter: powtarza i zapamiętuje. Z czasem nauka będzie mu przychodziła coraz łatwiej, a wtedy wyjściem będzie książeczka do nauki czytania, zawierająca krótkie rymowanki zapisane dla ułatwienia dużymi literami.

Podsumowanie

Nauka czytania dla przedszkolaka nie powinna być praktykowana jedynie w szkole. Dziecko najlepiej uczy się przede wszystkim tam, gdzie czuje się bezpiecznie, wśród osób, do których ma zaufanie: przyswajanie wiedzy w domowym zaciszu pod czujnym okiem troskliwych rodziców ma lepszy wpływ na rozwój intelektualny dziecka i jego pewność siebie.

Kategorie: Nauka

Dodaj komentarz